Kursprojekt

Kampanj för klädbytarapp

Verksamhet

Swop Shop är en affär i Malmö som erbjuder ett enkelt, hållbart och ekonomiskt sätt att förnya din garderob. Företaget har ett unikt koncept som bygger på att man kan swoppa klädesplagg (engelska för att ‘byta in/växla in’ kläder) mot plagg som andra redan lämnat in och som passar ens egen stil bättre. I butiken hittar du ett stort utbud av vintage och moderna kläder, accessoarer och skor till dam, herr och barn i många stilar. Miljötänket genomsyrar hela butiken och här kan man köpa på sig en ny garderob till ett bra pris och utan att bidra till ny klädproduktion, som ju är en av de värsta miljöbovarna.

Sedan 2013 har Swop Shops mål varit att öka hållbar konsumtion i Malmö och att ge alla människor – oavsett deras inkomst – möjlighet att ha kul med mode och att få tillgång till högkvalitativa kläder, skor, och accessoarer som uttrycker deras stil. Läs mer på swopshop.se

Uppgift

Swop Shop har en välbesökt fysisk butik i Malmö, men utöver att byta kläder på plats i butiken kan man också att byta kläder online direkt på Swop shops hemsida. Detta är en möjlighet som Swop Shop skulle vilja uppmärksamma lite extra. Det här projektet syftar till att ta fram en marknadsföringsstrategi och en tillhörande kampanj för att sprida ordet om Swop Shops onlinebutik. Frågor som ni behöver fundera på är bl.a. vem som ska vara målgrupp för kampanjen, vilka kanaler som ska användas för att nå ut och hur kampanjen får störst genomslag. Både strategin och marknadsföringskampanjen ska ha sin grund i vetenskapliga teorier och bygga på Cialdinis sex principer för påverkan.

 

Uppdragsgivare Swop Shop
Förkunskaper Ni läser kursen Marknadsföringspsykologi och inflytande vid Lunds universitet
Omfattning Kursprojekt i Marknadsföringspsykologi och inflytande
Plats Malmö
Kontaktperson

Madeleine Brask
madeleine@miljobron.se
0701-91 71 41

Övrig information

Uppdragsgivaren ersätter resor gjorda med kollektivtrafiken inom Skåne.