UPPDRAG, KURSPROJEKT

Skräddare på nätet - enklare att laga än köpa nytt

Har du också en hög med trasiga kläder som du inte riktigt kommer dig för att laga? Du är inte ensam. Detta har Repamera tagit fasta på, istället för att gå till skräddaren kan du numera skicka dina trasiga plagg via nätet för att få dem lagade. Smidigt, hållbart och modernt – i vår allt mer digitaliserade värld. Henning Gillberg, grundare av Repamera, har fått input genom tre olika projekt där logistik, inlägg på sociala medier och miljövinsten med att laga kontra att köpa nya jeans stod i centrum.

Hej Henning! Berätta kort om Repamera, vad gör ni?

Vi lagar kläder online – över hela Sverige. Vår vision är ”Det är enklare att laga än att köpa nya kläder i Sverige” och tar alla våra beslut utefter den visionen.

Du har fått hjälp genom tre projekt. Hur har du använt resultaten?

Resultaten har lett till en förbättrad kommunikation med samarbetspartners, kunder och investerare tack vare Jonas Nymans LCA-arbete kring Repameras klimatpåverkan vid frakter & lagningar, jämfört med nykonsumtion. Vi har också justerat pris & kommunikation av funktionen ”Skriv ut & posta själv” vilket lett till en 5 % ökning av antalet kunder som väljer att skriva ut & använda sin egen påse hemma, vilket sparar oss både tid och material. Vi har även fått ett starkare SEO-resultat tack vare blogginlägg av Gabriella Svensson, som lett till att kunder ser oss som en ”kunskapsauktoritet” gällande materialval kring textilier.

Hur upplevde du samarbetet med studenterna?

Enkelt, utvecklande och givande.

På vilket sätt har studenterna hjälpt dig att möta de utmaningar du står inför?

Som egen företagare har jag fullt upp med det dagliga rutinarbetet och Miljöbron har hjälpt mig att röra mig framåt med flera miljörelaterade projekt som bara låg och väntade. Detta har lett till att Repamera har kunnat röra sig framåt på flera håll samtidigt, under pressade perioder.

Skulle du rekommendera andra företag att ta hjälp av Miljöbron?

Ja, utan tvekan. Kommunikationen med Miljöbron, överlämningarna av uppgifterna till studenterna och resultaten av projekten är alla över förväntan. Rekommenderas starkt!

Psst… visste du att Henning också är grundare av White Monday som är Black Fridays motpol? Kampanjen tar avstånd från den överkonsumtion som Black Friday medför och visar istället upp alternativ till nykonsumtion.